Ung og frisk fyr, Peugeot racer, svømmer og svømmetræner

2019-05-04

18-årige Marcus er svømmetræner i STT, har lige fået kørekort og har indvilliget lidt i at fortælle om sin svømmekarriere og hans tanker omkring svømmetræning.

 

Kort om Marcus

Marcus Munkholm er 18 år, tidligere elitesvømmer i VAT CPH. Går nu på Sukkertoppen i Valby i 2g på en linje med interesse indenfor biokemi og biologi.

Har lige fået kørekort og racer rundt i en Peugeot 107 med en sølvgrå farve.

For tiden underviser han 2 gange om ugen i STT og har begynderhold, letøvede og øvet hold, samt vandtilvænning.

Han beskriver sig selv om en ung og frisk fyr, som er klar på at lave sjov, men samtidig kan være seriøs-

Marcus har altid elsket at svømme selv og bringer nu sin passion for vandet videre til andre.

 

Hvad har du præsteret i din svømmekarriere og hvad har VAT CPH gjort for dig?

Min svømmekarriere startede allerede da jeg blev 3 måneder gammel. Her meldte min storebror mig til svømning og lige siden har jeg elsket vand.

Som 9-årig startede jeg til konkurrencesvømning i VI39 (svømmeklubben i Vallensbæk), og da jeg fyldte en 13-14 år startede jeg så på årgangsholdet i VAT CPH.

VAT CPH er et startfællesskab mellem forskellige klubber i de nærliggende kommuner, som på nuværende tidspunkt er bestående af AIF, STT, VI39 og MK31 (MK31 er en klub inde i København).

Startfællesskabet blev oprettet tilbage i 1989, og har gennem de mange år haft mange dygtige svømmere, samt været en top klub i dansk svømmesport. Bl.a. har VAT CPH et medlem som har deltaget ved 2 gange OL og kæmper efter at komme med til et tredje.

VAT CPH har for mig betydet, at jeg har fået en masse nye venner, gode stunder, fede træningslejrer og dejlig hårde træningspas.
Jeg husker især vores træningslejrer i Præstø som fantastiske, også på trods af, at jeg er blevet indlagt to gange på hospitalet. De har været de bedste lejrer, fordi alle hold i VAT CPH deltog. Både VAT-holdene men også de dygtigste svømmere fra moderklubberne. Jeg tror, at vi må have været omkring 100-150 svømmere afsted.

Det fedeste var når der var natteløb eller klamholdkapper. Til natteløb bliver man vækket klokken bæ om natten, og så skulle man gennemføre en masse udfordringer, samt dyste om nogle fede belønninger. Udfordringerne var ofte samarbejdsøvelser og fik os rustet godt sammen.

Jeg har også deltaget i en del klamholdkapper. Holdkapperne kan være forskellige. Men hovedsageligt handler det om, at man er et hold bestående af et antal svømmere, som hver især skal svømme 50m efterfulgt af at spise noget klamt. Det kunne fx være en spegepølsemad på rugbrød, overdækket med remoulade. JEG HADER REMOULADE!

 

Hvad er din træner filosofi?

”Alle skal lære at svømme”

 

Det kan have mange betydninger. For det første har svømning været en stor del af min hverdag og jeg elsker det rigtig meget. Jeg vil gerne give den kærlighed videre til min sport til andre børn og unge.

For det andet bør alle lære at svømme, da det er vigtigt. Tænk hvis man pludselig står i en nødsituation, hvor man enten skal redde sig selv eller en anden.

Og for det tredje og vigtigste, så kan svømning bare gøre noget, hvor man får et fantastisk og uforglemmeligt fællesskab. Det bør alle prøve.

 

Kan du fortælle lidt om de fire grundlæggende principper indenfor svømning, og hvordan du får det inddraget i din undervisning?

De fire grundlæggende elementer i svømning er vejrtrækning, balance, elementskift og bevægelse. Det er svært at adskille de forskellige elementer fra hinanden, de er ligesom inddraget i hver øvelse. Tricket er hvordan man bruger dem i sin øvelse.

Fx kan jeg godt lide på mine begynderhold at tænke over dem gennem lege. Jeg har selv opfundet en leg, som jeg kalder for tæl farverne. Den går ud på, at jeg kaster alle de ringe ud som jeg kan finde i forskellige farver. Både gule, røde og grønne ringe.

Svømmerne skal nu tælle alle de ringe, som jeg nævner farven i, og det gælder om at ramme det rigtige antal. Børnene skal have hovedet under vandet og så svømme frem og tilbage mellem ringene og mig når de er færdige med at tælle, for at angive deres resultat.

De grundlæggende principper bliver brugt fx med vejrtrækning, fordi de selv skal kunne have hovedet under vandet og lære at puste ind og ud alt efter hvor hovedet befinder sig. Man kan også gøre øvelsen svære ved, at børnene ikke må trække vejret før de er over en ring osv.

 

Hvis du skulle undervise en begynder i rygsvømning, hvordan vil du så starte?

Det vigtigste for mig er at svømmeren først er tryg ved at ligge på ryggen. Så jeg vil tage udgangspunkt i, hvor barnet er niveaumæssigt. Det kan fx være at starte med at flyde på ryggen og få hovedet tilbage.

Bagefter kunne jeg tage udgangspunkt i de fire grundlæggende elementer og forsøge at få skabt noget balance og bevægelse.

Men vigtigt at barnet tør og har lyst til at prøve. Er de nervøse og har svært ved at slappe af, så spænder de op og så synker man. Jeg føler selv, at jeg kan få langt de fleste børn til at slappe af efter et stykke tid.