Pressemeddelelse Open Water

2020-07-11

Konkurrencesvømmere fra Swim Team Taastrup (STT) har nu i samarbejde med Copenwater mulighed for at skifte svømmehalvandet ud med vandet i Øresund i et forsøg på at opretholde konditionsniveauet uden for sæsonen, tilfredsstille glæden for vand og bryde egne grænser.

En onsdag aften i maj i år, stod Maya, Malte og Philip i færd med at tørre af og klæde om fra våddragt. De har lige prøvet kræfter med de otte grader, der er i Øresund ud for Amager strandpark på dette tidspunkt på året. Normalt svømmer de i ca. 25 graders varmt vand i Taastrup Svømmehal. Men ikke i dag! I dag var de oppe imod, kulde, bølger, vind, manglende banetove og deres egen manglende vandføling efter at alle svømmehaller lukkede den 11. marts grundet Covid-19 restriktionerne. De blev alle tvunget til at gå fra otte træningspas om ugen til nul fra den ene dag til den anden, og har alle følt en dyb frustration over ikke at kunne træne som vanligt.

De tre svømmere er medlemmer af konkurrenceholdet på Swim Team Taastrup (STT), og har sidenhen fået yderligere fire svømmekammerater med sig. Nu mødes de minimum tre gange om ugen for at svømme mellem tre og fem km uanset vind og vejr. Dette er et arrangement mellem STT og Copenwater, som er stablet på benene af STT’s bestyrelsesmedlem Morten Brønnicke og hans søn Philip, der i forvejen er garvet åbenvand svømmer med deltagelse til to Europæiske Junior Mesterskaber samt medaljevinder til Nordiske Mesterskaber i åbent vand.

STT og Copenwater har indgået en aftale, hvilket medfører at svømmerne bliver introduceret til det åbne vand på en tryg og fornuftig måde. I Copenwater har man den nødvendige erfaring med de udfordringer man møder ved at kaste sig ud i bølgerne; De ved hvornår der skal brydes grænser, og de ved hvornår der skal holdes igen så man ikke bliver skræmt eller kommer til skade. For STT har det været vigtigt under hallens nedlukning at kunne give et tilbud til de svømmere, som havde mod på at prøve åbenvandsvømningen.
Åbenvandsvømning er over de seneste år blomstret meget op. På Facebook kan man finde flere uformelle og sporadiske grupper. Copenwater blev stiftet for fem år siden og har lige siden oplevet en lind strøm af nye medlemmer. Med dette nye samarbejde kan STT nu tilbyde både konkurrence- og masterssvømmere muligheden for at træne i hallen udenfor sommersæsonen for så at kunne tage sporten med ud i det åbne hav, hvor de bliver mødt af meget kompetente åbenvandstrænere.

Morten Brønniske siger: “Det har været en vigtig del af aftalen at vores egne trænere er med for at se, hvad der sker på Amager, og få et indblik i åbenvandsvømningen, sådan at der bliver dannet et indtryk af og en god forståelse for, hvilke værktøjer svømmerne kan få ved at svømme i det åbne vand”.

For at holde en fremdrift i tiltaget er der nedsat en styregruppe, som består af Morten Brønnicke og Tony Tabor, begge bestyrelsesmedlemmer i STT og Sune Thonesen, som vil træde ind i gruppen når han d.1. august 2020 tiltræder som cheftræner for Junior/Senior holdet i STT. Fra Copenwater er Hans Ahle, der både er træner og bestyrelsesmedlem samt Christian Damgaard, som er formand for bestyrelsen, med i gruppen.
Det gav et naturligt rygstød til initiativet at hallerne blev lukket for svømmetræning i foråret, men selve strategien bag var allerede tænkt igennem inden Danmark blev ramt af Coronakrisen. Derfor er dette ikke kun en midlertidig løsning, men et tilbud gældende også i fremtiden. Det vil være styregruppens opgave at holde en god kontakt klubberne imellem samt at udbrede kendskabet for åbenvandsvømningen som en sjovt ekstra oplevelse udover bassintræningen.

At Copenwater indgår et samarbejde med en indendørs svømmeklub giver rigtig god mening. Hans Ahle forklarer: ”Åbenvandsvømning er i dag meget præget af et ældre segment af svømmere, derfor er det en stor fornøjelse også at kunne byde velkommen til yngre svømmere fra børne-, årgangs- og junior-årene. Herude vil de blive udfordret på en anden måde, og de grænser de rykker her, kan de så senere tage med ind i hallen.”
Ledelsen i STT ser frem til samarbejdet med Copenwater og glæder sig over at der kan gives endnu et spændende tilbud til klubbens medlemmer.

Artikel i Taastrup lokalavis https://sn.dk/Taastrup/Vant-til-25-grader-i-svoemmehal-Nu-skal-de-svoemme-i-havet/artikel/1336099