2019-04-02

Alle kan lære at svømme

17-årige Emilia fortæller om sit svømmeliv og hvad man kan forvente af hende som underviser.

 

Kort om Emilia

Emilia Høffer er 17 år gammel og er i fuld sving med en gymnasial uddannelse. Hun læser 2g på Sukkertoppen i Valby, hvor hun har valgt en biokemisk og biologisk linje.

Emilia har været træner i 2 sæsoner og assistent året før. Hun underviser på nuværende tidspunkt 2 gange om ugen i STT og svømmer selv på klubbens T* hold, der træner 4 gange ugentligt. T* er et af klubbens konkurrencehold, som deltager til stævner og tager på træningslejrer.

Emilia er desuden kærester med Marcus, som også underviser i klubben.

 

Hvorfor valgte du at blive træner?

Jeg valgte at blive træner, fordi jeg virkelig godt kan lide at svømme selv, og derfor også dele den viden ud som jeg har fået gennem egen erfaring.

Jeg synes trænerrollen er et spændende job, hvor jeg får muligheden for at give noget mere, end hvis jeg fx havde fået et ungdomsjob i kassen hos Netto.

Svømning er en stor del af den danske befolknings opdragelse. Vi er et land omgivet af vand. Vi bør derfor alle have kendskab til vand. Vi havner alle i en situation, hvor vand er involveret. Det er vigtigt, at man kan redde sig selv og undgå at gå i panik.

 

Hvordan er du som træner på kanten?

Jeg føler selv, at jeg er en engageret og involveret person. Når jeg tager min trænerkasket på, så går jeg op i at have et hold, samtidig med at passe det enkelte individ. Det betyder, at selvom jeg har 15 svømmere, så går jeg meget op i, hvilket niveau hvert enkelt barn har hver især.

Jeg bedømmer deres niveau ud fra deres tryghed med vandet og deres indlæringsevne.

 

En svømmer skal til træning hos dig. Hvad kan han/hun se frem til og forvente af din træning?

Det kan godt være, at barnet er lidt skoletræt når han/hun ankommer til svømmehallen. De har nogle lange dage. Nogle gange kan det også være lidt øv, når det eneste man rigtig har lyst til er at se fjernsyn eller game lidt. Dog synes jeg det er ærgeligt at have en negativ indstilling til svømning, og at det fx bare føles som at svømme baner.

Svømning kan tilbyde nogle andre rammer end skolen kan. De har andre indlæringsmuligheder. Du skal selvfølgelig lære noget begge steder, men i svømning skal du ikke sidde ned hele dagen. Du lære gennem bevægelser, og bevægelser gennem vand kan være ret komplekse. Teknik har en stor betydning.

 

Hvad er det bedste ved svømning?

Det bedste ved svømning er, at der er så mange sider og muligheder. Det kan både være hård træning, konkurrence og lære nye teknikker, men svømning giver også bare mange fede oplevelser.

Svømning har givet mig en masse venner. Det er en anden måde at være sammen med sine venner på end dem man ser i skolen.  Det er et helt andet bånd der bliver opbygget. Det er svært at forklare. Man bruger bare tiden anerledes end når man er sammen med vennerne i skolen. Måske er det fordi man udfordrer og dyster mod hinanden, og samtidig får en oplevelse sammen. Vi laver også mange sociale arrangementer. Fx træningslejrer. Selvom vi træner og det er hårdt på en lejr, så kommer man også bare hinanden nær på andre måder.

 

Har du en træner filosofi?

”Alle kan lære at svømme”

For mig betyder den sætning, at begrebet ”jeg kan ikke” ikke eksisterer og jeg har svært ved at bruge det til noget. Alle kan, hvis man øver sig nok og på det rette niveau. Det er min opgave som træner, at finde det rette niveau, så svømmeren lære den færdighed som passer til målet for den sæsonplan jeg følger for mine svømmere.